با تصویب یک فوریت لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس شورای اسلامی و شکل‌گیری کمیسیون ویژه برای بررسی لایحه مذکور، اکنون مجلس شورای اسلامی در حال بررسی این لایحه است.

با کاظم دلخوش اباتری، مخبر کمیسیون ویژه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در کمیسیون ویژه در چه مرحله‌ای‌ است؟

در ادامه بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در کمیسیون ویژه، روز گذشته این کمیسیون مباحث مفصلی را در زمینه چگونگی تعیین قیمت گاز برای دهک‌های مختلف مصرف داشت و براساس تصمیمات اتخاذ شده، دهک‌های مختلف مصرف براساس مناطق مختلف به 10 دهک تقسیم شدند.

همچنین، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت به پرسش‌های برخی نمایندگان در زمینه چگونگی تعیین قیمت حامل‌های انرژی در چارچوب این لایحه پاسخ گفت و مقرر شد تا وزارت نفت با تهیه و تدوین سایر الگوهای تعیین قیمت و مصرف حامل‌های انرژی، آن را برای بررسی در نشست بعدی کمیسیون ارائه کند.

  • رویکرد کمیسیون ویژه در بررسی قیمت حامل‌های انرژی تا چه حد متاثر از قیمت‌های پیشنهادی در لایحه دولت است؟

در زمینه قیمت حامل‌های انرژی در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها فعلا کمیسیون ویژه دیدگاه‌های دستگاه‌های اجرایی را جویا شده و در حال تطبیق دیدگاه‌های کمیسیون‌های مجلس با یکدیگر است.

همچنین مقرر شده است تا دیدگاه‌های نمایندگان در این زمینه نیز مورد بررسی قرار گیرد. آنچه مشخص است اینکه فعلا کمیسیون در حال بررسی دیدگاه‌های مختلف در زمینه تعیین قیمت حامل‌های انرژی است و هنوز مشخص نیست که قیمت‌های پیشنهادی دولت در زمینه قیمت بنزین، نفت گاز، نفت سفید، گاز، برق و آب مورد پذیرش اعضای کمیسیون قرار گیرد.

  • در بررسی هدفمند کردن یارانه‌ حامل‌های انرژی، رویکرد کمیسیون به طرح مقایسه‌ای مرکز پژوهش‌ها برای هدفمند کردن یارانه‌ها تا پایان برنامه پنجم چگونه بوده است؟

رویکرد اصلی کمیسیون ویژه بررسی لایحه دولت برای هدفمند کردن یارانه‌هاست و تلاش می‌کنیم تا درصورت امکان کار بررسی لایحه مذکور نیز همزمان با لایحه بودجه سال آینده در مجلس به پایان رسد.

اما درصورتی که مجلس موفق به تحقق این هدف نشود، با برگزاری جلسه هماهنگی با دولت نسبت به چگونگی زمان‌بندی لایحه مذکور تصمیم‌گیری خواهد کرد. گرچه هنوز زمان اتمام بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس مشخص نیست و این امکان نیز وجود دارد که بررسی این لایحه به سال آینده موکول شود.

  • شیوه و ساز و کار پرداخت نقدی یارانه‌ها از دیگر مشکلات اجرایی در لایحه دولت است، کمیسیون ویژه چه رویکردی به این موضوع دارد؟

در این زمینه نیز هنوز چیزی مشخص نیست و باید میزان منابع حاصل از پرداخت نقدی یارانه‌ها تعیین و مشخص شود که با این کار چه مقدار از تفاوت یارانه‌ها برای پرداخت باقی می‌ماند تا نسبت به شیوه پرداخت آن تصمیم‌گیری شود.

همچنین گرچه امسال دولت در قالب لایحه بودجه 88 اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری برای بازنشستگان و کارکنان دولت را مورد توجه قرار داده اما درصورتی که این قانون با لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مرتبط باشد نیز کمیسیون نسبت به اصلاح ماده 13 لایحه مذکور اقدام خواهد کرد.

کد خبر 75321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز